Friday 26 September 2014

Next Step Selepas Tamat Belajar

Bila result final dah keluar, korang akan mula pening kepala sebb mcm2 perlu diselesaikan.

1. BLESS
Untuk tahun 2014, sistem bless ni baru saje diperkenalkan oleh KKM. In our case, Lembaga Farmasi lah.... Nak faham cara nk isi bless ni bukannya mudah, pertama sekali, bila result dah keluar, korang kena mintak mini transkrip dengan fakulti. Lepastu,boleh isi bless ikut langkah yang telah ditetapkan. Dan jangan lupa untuk fotostat dan SAHKAN IC dan transcript korang, MESTI disahkan oleh Pegawai GRED A sahaja.... As in my case, i mohon lesen untuk PRP la, then kena la attach salinan IC dan transcript yg telah disahkan tu, then upload and send and tunggu la surat pelantikan bersyarat dari mereka......Fuhh, rumit..

2. Lapor diri kepada JPA (jika menerima biasiswa penuh dari JPA)
Setelah sembang dengan pejabat fakulti, diaorg dah decide yang diaorg akan tlg kite lapor diri kepada JPA, so jgn risau la.. Setel satu hal.

3, Konvokesyen
Aihhh, yg ni pon serbaut jugak ni, bukan ape sbb byak telan duit, paham2 sendiri la, mana nk kna byr yuran convo lagi, sewa jubah lagi, etc. Pengangkutan, peningapan bla bla bla.. Tapi redah je la..... YG mana mampu tu, FAMO boleh sponsor.. huhu..

SEKIAN....

No comments:

Post a Comment