Tuesday 16 October 2012

Hala Tuju Selepas ASASI/MATRIK 2.0

Assalamualaikum wbt.

Entri ini adalah merupakan edisi kedua bagi menjelaskan arah tuju yang sepatutnya di pilih oleh adik-adik yang baru sahaja menamatkan setahun pembelajaran mereka sebagai pelajar Asasi atau Matrik (ada je yang matrik 2 tahun).

Mesti ada antara anda semua yang terfikir-fikir kemana nak sambung belajar selepas ini kan? Jadi, sebelum membuat sebarang keputusan, eloklah kita menunaikan solat sunat Istikharah terlebih dahulu agar dapat memohon diberikan petunjuk yang benar dari Yang Maha Pencipta.

Berpengalaman sebagai seorang bekas pelajar Asasi Sains UiTM Shah Alam 2009/2010, skop yang boleh kita pergi amatlah luas. Contohnya seperti bidang sains kesihatan, sains gunaan, farmasi, medikal, pergigian, matematik dan sebagainya.

Juga sebagai seorang pelajar tahun 3 Ijazah Farmasi, saya amat menggalakkan anda semua terutamanya pelajar-pelajar lelaki untuk join bidang farmasi. Hal ini kerana, hampir 85-90% pelajar farmasi dimonopoli oleh golongan perempuan. Persaingan anda untuk mendapat tempat amatlah rendah jika nak dibandingkan dengan pelajar perempuan. Jangan teragak-agak untuk memilih Farmasi sebagai pilihan pertama anda dalam UPU nanti.

Pelajar Intake ke 8 Fakulti Farmasi UiTM Kampus Puncak Alam


Sebagai bukti, lihatlah gambar di atas, berapa kerat sahaja pelajar lelaki yang bakal menjadi ahli farmasi pada masa akan datang........

"UiTM DIHATIKU"

5 comments:

  1. Hmm nak tanya boleh. Student yang dapat farmasi ni paling rendah pngk berapa? 3.7 ada ke ehh?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Kalau nk fly after asasi mcm mne ye?

    ReplyDelete
  4. Kalau nk fly after asasi mcm mne ye?

    ReplyDelete
  5. Saya ambil asasi sains di PALAM,
    cita-cita saya nak jadi medical microbiologyst...
    Jadi, nak tanya, apakah hala tuju saya selepas asasi?
    Nak ambil ijazah bidang ape?

    ReplyDelete